Digital marknadsförare
En digital marknadsförare sköter oftast kommunikationen med kunder och marknaden i digitala kanaler som mobiler, datorer, surfplattor och smarta klockor. Du jobbar med analys, strategi och förbereder företags och organisationers marknadsföringsarbeten.
Trender växlar fort
I den digitala världen skiftar mönster, trender och beteenden väldigt snabbt. Därför måste det hela tiden genomföras analyser för att anpassa nya strategier. Digital marknadsförening innefattar också strategiska synvinklar som manövrerar system och verktyg. Därför är det lätt att få kunderna att fullfölja ett köp när de hamnar på en webbplats eller app på mobilen.
Utbildning
För att utbilda dig till digital marknadsförare måste du först ha tagit examen från något av dessa gymnasieprogram: samhällsvetenskap, ekonomi, eller handels- och administration. Efter gymnasieexamen kan du gå en utbildning antingen på högskola/universitet eller en yrkesutbildning. Under din yrkesutbildning får du kombinera med kurser i samhällsvetenskap och ekonomi eller med teknik, marknadsföring och reklam. Kunskap inom digital marknadsföring, inblick inom informationsteknik, en teknisk utbildning och kunskaper i språk är väldigt bra kompetenser.
Framtidsutsikter
Det behövs alltid personal som har kompetens inom databranschen, som kan analysera, förstå och skapa digitala aktiviteter och kampanjer inom alla kunskapsområden och branscher. Bara för några år sedan existerade ingen större arbetsmarknad för digital marknadsföring, men i dag är det ett yrkesområde som är ett av de störst växande. De allra flesta stora företag har numera en marknadsföringsavdelning och den digitala marknadsföringen är ofta större än den analoga.
Bra egenskaper och arbetsplats
Du bör vara social och inte ha problem med att skapa nya kontakter eller samarbeta med andra, samtidigt som du är drivande och duktig på att organisera. Dessutom bör du vara analytisk och kunna hitta på konstruktiva lösningar. En digital marknadsförare har flera möjliga arbetsområden att välja mellan, till exempel datakonsult inom webben, eller digital marknadsförare på ett företag. Utsikterna att få ett bra jobb är goda och distansarbete börjar bli vanligare.